Dziennik „Tagesspiegel” o wystawie "Podwójnie Wolne. Prawa polityczne kobiet 1918" w Berlinie - Instytut Pileckiego

Dziennik „Tagesspiegel” o wystawie "Podwójnie Wolne. Prawa polityczne kobiet 1918" w Berlinie

„Ponad podziałami klasowymi: Polki zjednoczone w walce z niesprawiedliwością” – pisze o naszej wystawie w Berlinie Rolf Brockschmidt w „Tagesspiegel”.

Artykuł ukazał się po otwarciu wystawy "Podwójnie Wolne. Prawa polityczne kobiet 1918" w Pilecki Institute Berlin opowiadającej historię walki o prawa polityczne Polek.

Swoją wystawą Instytut Pileckiego w Berlinie honoruje zaangażowanie odważnych Polek ze wszystkich środowisk, których fascynujące biografie wciąż czekają na odkrycie (...). Co łączy te kobiety? Rewolucjonistka, ziemianka i artystka, feministka należały do ​​różnych nurtów polskiego ruchu kobiecego, ale zjednoczyły się w walce o równouprawnienie i niepodległość. Wszystko to można zobaczyć na wystawie "Podwójnie Wolne. Prawa polityczne kobiet 1918" w Instytucie Pileckiego w Berlinie. Wystawa opowiada o mało znanej, odważnej historii emancypacji kobiet.

W artykule cytowana jest także Hanna Radziejowska: Jest w niej mnóstwo materiału na pasjonujące filmy” (...) „Prawa człowieka i wolności polityczne zawsze są powiązane z państwem i warto to dziś rozumieć również w odniesieniu do Ukrainy – dodaje.

Cały artykuł (kliknij).

„Podwójnie wolne” – to słowa jednej z sufrażystek, komentującej ukazanie się dekretu z 28 listopada 1918 roku. Fraza ta najtrafniej opisuje doświadczenie Polek: wolnych dzięki odzyskaniu niepodległości i wolnych w prawach obywatelskich. Ponad sto lat minęło od podwójnego zwycięstwa.

Wystawa ukazuje niezwykłe biografie Polek żyjących na przełomie XIX i XX wieku oraz pokolenia kobiet walczących o wolną Polskę 1918 roku i podczas wojny polsko-bolszewickiej. Pisarki i emancypantki, żołnierki, społeczniczki i działaczki – wszystkie one mierzyły się z represjami zaborców jako Polki i jako kobiety, dojrzewały i dochodziły różnymi drogami do idei wolnej Polski i równych praw kobiet.

Ekspozycja otrzymała wyróżnienie w konkursie „Polish Graphic Design Awards” 2018 w kategorii „Wayfinding”.


Koncepcja wystawy: prof. Magdalena Gawin
Współpraca kuratorska: Hanna Radziejowska
Opracowanie biogramów: dr Marcin Panecki
Kwerenda archiwalna: Paulina Wiśniewska
Kierownik produkcji: dr Agnieszka Konik
Redakcja: Joanna Adamczyk
Tłumaczenie: Aleksandra Arumińska, Julia Niedzielko, Maciej Zakrzewski
Projektant: zespół wespół
Wykonawca projektu: Pracownia Tryktrak
Partner strategiczny: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego